گامی به سوی معنویت      گامی به سوی الله

 

یک سوال از شما ورزشکار عزیز: همه ی ما همه روزه به محض گرسنگی غذا می خوریم به محض تشنگی آب می نوشیم،هنگامی که خوابمان می آید می خوابیم ،هنگامی که کثیف می شویم به حمام میرویم ،هنگامی که بیمار میشویم فورا به پزشک مراجعه می کنیم ، ورزش میکنیم ولی آیا تا بحال فکر کردیده اید همه ی اینها فقط خدمت به جسم است و اثر چندانی در پرورش روح انسان که حقیقت وجود اوست ندارد در حالی که جسم وسیله ای برای پرورش روح است و باید در خدمت آن قرار گیرد.همه ی ما غافل از نماز ، قرآن ، دعا ، عبادت و رفتن به مساجد که اساس پرورش روح و معنویت می باشند تنها به بعد جسمانی خویش می پردازیم و از لذتی که در راز و نیاز به درگاه الله وجود دارد خودمان را محروم کرده ایم!!!!!!!!!!!

پس آیا لازم نیست که به خودمان بیاییم و لذت بندگی الله را به روح خود تقدیم کنیم؟

هیچ کاری را بدون آگاهی از هدف آن انجام ندهید و هیچ جمله و سخنی را بدون فهمیدن معنی آن بر زبان نیاورید

حتی نماز را بدون فهمیدن معنی ونیت آن نخوانید چون نتیجه عکس خواهد داشت.

مراحل آماده شدن برای نماز:

*اذان موجب صفای باطن و شادی و نشاط روح است. پیامبر(ص)هنگام فرا رسیدن وقت نماز، به بلال می فرمود: «ای بلال! اذان بگو و ما را با آن روح ببخش (ارحنا یا بلال)

زمانی که صدای نیکوی اذان، فضا را معطر می سازد و به نمازگزاران مژده میدهد که هنگام سخن گفتن با خدا فرا رسیده است. پس آنان آماده نماز می شوند و به سوی مساجد و نماز خانه ها حرکت می کنند رسول خدا(ص)فرمود: «هر گاه مؤذن بگوید: الله اکبر» ، خداوند می فرماید ای امت محمد مهیاینمازشوید و شغل دنیا را ترک کنید»

*وضو:به عنوان مقدمه نماز نه تنها موجب تطهیر جسم از آلودگی ها می شود ؛ بلکه تطهیر روح را در بر می گیرد.

با وضو مؤمن احساس می کند، جسم و روحش از آلودگی گناهان و لغزش پاک شده است. این احساس پاکی و طهارت جسمی و روحی، انسان را برای ارتباط معنوی با خدا و ورود به حالت آرام سازی جسمی و روحی از نماز آماده می سازد (قرآن و روانشناسی، ص 357)

وضو باعث شستشوی گناهان می شود:

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هنگامی که نمازگزار وضو می گیرد آثار و برکاتی به دنبال دارد از جمله وقتی که صورتش را می شوید آثار گناهان از چهره اش زدوده می شود، و زمانی که دو دستش را تا آرنج (مرفق) می شوید گناهانی که بوسیله دست هایش انجام داده از بین می رود، و آن وقت که سرش را مسح می کشد باعث پاک شدن فکر و ذهن انسان از گناهان می گردد و آن وقت که پاهایش را می شوید گناهانی که به کمک پاهایش انجام داده است از بین خواهد رفت، اگر کسی در اوّل وضو گرفتن « بسم الله الرّحمن الرّحیم»را (با دقّت و فهمیدن معنایش) بگوید تمام اعضایش از گناهان پاک می شود

در واقع نمازگزار در وقت وضوء و شستن اعضا با زبان حال و قال می گوید:

خدایا: با دستان خود گناه زیاد انجام داده ام من را ببخش

خدایا: با چشمانم معاصی زیادی مرتکب شدم. و با تهمت و غیبت و دروغ به وسیله زبانم آبروی افراد بسیاری را بردم و شخصیت آنها را لکه دار نمودم.

خدایا: با شنیدن غیبت و تهمت و ده ها گناه دیگر به وسیله گوش هایم موجب خشم و غضبت را فراهم کردم، و با فکر خود بسیار خیال های باطل نمودم که بعضی از آن افکار باطل مرا به گناه و رو سیاهی کشاند.

خدایا: با پاهایم راه های بسیاری را به خطا رفتم.

زنان و دختران : خدایا چه بسیار پوشیدن جوراب و لباس نازک و تنگ، و نمایان کردن بدن و پاها و، خنده و و اطوار و حرکات سبک، مردان و جوانان زیادی را تحریک و منحرف نمودم و موجب شادی شیطان شدم.

خدایا: وقتی به خود می نگرم می بینم من با این اعضای بدنی که برای رشد و کمال و استفاده مشروع به طور امانت در اختیارم نهاده ای جز خیانت کاری نکرده ام. با این که همه اینها را سالم به من عطا فرمودی، ولی در اثر غفلت و پیروی از هوی و هوس و فریب شیطان آن ها را به وسیله گناه سیاه و آلوده نمودم،و چه جرم و خیانت و جنایتی از این بالاتر.

خدایا: اکنون که برای عبادت و نماز می خواهم به محضر اقدست مشرف شوم، از پیشگاه با عظمتت درخواست می کنم مرا که از فرق سر تا نوک انگشتان آلوده ام، پاک و طاهر گردانی و با حالت ندامت و پشیمانی از گذشته به درگاهت آمده ام تا به عبادت و ناله و گریه از گناهانم درگذری، و قلب و سایر اعضایم را به نور وضوء و نماز و جمالت منوّر سازی.

چنین وضوء گرفتنی است که انسان را متحوّل می سازد و نور و هدایت خواهد بود و نمازگزار را آماده نماز واقعی می گرداند و ریشه ی ایمان را در دل محکم و استوار می سازد و آنگاه نه تنها هنگام وضو،نماز و عبادت بلکه در تمامی امور فرد تحول دینی و مثبت ایجاد می شود و اثر واقعی نماز نمایان خواهد شد.

قسمت از آیه 6 سوره مائده:

ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لکِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَکُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ(6)

خداوند هرگز نمی خواهد برای شما مشقت و سختی درست کند و لکن می خواهد شما را پاک نماید و نعمت خود را بر شما تمام سازد ، شاید شاکر و سپاسگزار باشید./

پس نماز یک وسیله دفاعی و یک مبارزه عملی با دشمن نفسانی و شیطان است

و بالاخره روح و روان آدمی که فطرتی الهی دارد با نماز و یاد خدا آرام، می گیرد و در پرتو این اطمینان و آرامش، زندگی با نشاط و سرور و آرامش خواهد داشت. « الا بذکر الله تطمئن القلوب» (سوره دعد، آیه28)

آنگاه کسی که نماز نخواند، در دنیا و آخرت خسارت«غفلت» و «بی توجهی» خود را خواهد دید. در دنیا قلب پر اضطراب و نا آرام، و متمایل به ارتکاب زشتی ها، و در آخرت جزای این اعمال و فراموشی یاد خدا را با قرار گرفتن در جهنم خواهد دید.

آیة الکرسی

* در تنهايي آيه الكرسي بخوانيد باعث رفع ترس مي شود و از سوي خدا كمك مي رسد.

* آيه الكرسي اعلاء ترين نقطه قرآن است.

* و هنگام خواب نيز آيه الكرسي بخوانيد زيرا باعث مي شود خداوند فرشته اي نگهبان و محافظ بگمارد که تا صبح سلامت بمانيد.

* پيامبر اسلام (ص) : در خانه اي كه آيه الكرسي خوانده شود ابليس از آن خانه دور مي شود و سحر وجادو در آن خانه وارد نمي شود.

** آیه الکرسی پایه و عرش الهی است و هدف از خواندن آن این است که مردم در عبادت جز خداوند کسی را نپرستند و به ذلت فرو نروند و روح یکتاپرستی ایجاد کنند و از بندگی ناروا آزاد شوند و آیه الکرسی عقل ها را بیدار و اله حقیقی را معرفی و خدای دانا و توانا را به مردم می شناساند.

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *255بقره

معنی به فارسی:خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و پایدار است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت(بخشش دیگران درقیامت) کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او احاطه نمى‌یابند، جز به آنچه که خدا بخواهد،.تخت فرمانروایی او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست و او دانا و با عظمت است.

آیات بعد از آیة الکرسی که بهتر است خوانده شود

·       لا إکراهَ فِی الدَّین قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیَّ فَمَن یَکفُر بِالطَّاغوتِ وَ یُؤمِن بِالله فَقَد

         استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لاَنفِصامَ لَها والله سَمِیعٌ عَلِیمٌ(256)

·       الله وَلِیُّ الَّذین آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلی النُّور وَ الُّذینَ کَفَروا أولیاؤُ هُمُ

         الطَّاغوتُ یُخرِجُونَهُم مِنَ النُّور إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أصحابُ النَّارِ هُم فِیها خالِدُونَ(257)

·         در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست.

·        خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد. ولى ‌کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند

تيمم

تیمم چیست؟تیمم به معنی قصد کردن است ولی در شرع استفاداه از خاک پاک به جای آب برای غسل یا وضو را تیمم گویند

در چه مواردى بايد تيمم كنيم؟
1- دسترسى به آب نباشد  2-آب باشد ولی به هر دلیلی براى انسان ضرر داشته باشد.
3-  اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند، افراد مرتبط با او از تشنگى هلاك يا بيمار مى‏شوند و يا به سختى مى‏افتند  4-نیاز به آب برای حفظ جان 5-نیاز به آب برای تطهیر

چگونگ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: